Er waren eens 2 succesvolle ondernemers, een kleine broer en een zus die een nieuwe uitdaging zochten.
De 2 ondernemers waren beide actief in de wereld van het vlees, de ene (Johan) met zijn slachthuizen, de andere (Olivier) met het familiebedrijf dat grossiert in paardenvlees. Ze zagen de vraag naar bepaalde stukken vlees toenemen en meenden daar ook een rol in te kunnen spelen. JOhan + OLIvier + PETfood = JOLIPET© was geboren.
Er was een idee, er was een naam en er waren grondstoffen. Kwam de kleine broer langs, Pierre. Hij had heel Europa rondgereisd voor een internationaal consultancybureau en meende dat hij genoeg geleerd had om nu zelf te beginnen. Jolipet recepten werden ontwikkeld met de Universiteit Gent, financiering werd verzekerd en een state-of-the-art machinepark neergepoot in een fabriekje in Moeskroen. Het was 13 Augustus 2013, en de eerste Jolipet zakjes rolden van de loopband.
Er was nu dus ook een gamma en een fabriek. Kwam de zus langs, Caroline. Zij had reeds diverse watertjes doorzwommen en was in-between-jobs zoals dat heet. Caroline was altijd omringd geweest door dieren. Op de vraag om voor Jolipet te willen werken kwam een enthousiaste JA! Het was nochtans geen evidentie. Kleine broer en zus hadden elkaar de laatste 20 jaar nauwelijks gekruist behalve op de jaarlijkse obligate familiefeesten. En ook de karakters waren, wel, … nogal verschillend. Het was 1 September 2013 en Caroline ging naar … haar 1ste Jolipet© dag.
En zo waren we vertrokken. Eind 2013 was Jolipet verkrijgbaar in 192 verdeelpunten in België. De Belgische consument bleek echter niet direct klaar voor een voeding die louter gemaakt was op basis van grondstoffen van humane kwaliteit. Ondanks de kwaliteit van de voeding moesten we het in de eerste jaren afleggen tegen het marketing geweld van kwalitatief minder hoogstaande producten. Ook de diepvrieslogistiek bleek voor onvoorziene uitdagingen en een trager dan verwachte groei te zorgen.
Onder het motto ‘kwaliteit komt uiteindelijk bovendrijven’ bleven kleine broer en zus evenwel vol overtuiging gaan, ten volle gesteund door hun partners. In 2015 zag Wolf’s Menu© het licht en dat bleek een schot in de roos. De combinatie van een hoger vlees percentage, een lagere prijs en een groter aanbod voor onze retail klanten zorgden ervoor dat de consument de weg naar onze vriesverse producten steeds vaker begon de vinden. Op Interzoo 2016 lanceerden we Jolipet© Cat, de eerste complete vriesverse voeding speciaal voor katten. En in 2020 vervolledigde Barf Buffet© het productgamma om de baasjes nog beter te kunnen bereiken.
De FreshFrozen for Pets familie was compleet.
Vandaag worden onze producten verkocht in 9 landen in meer dan 600 actieve verkooppunten. We zijn een van de weinige vriesverse producenten in Europe met een FCA label en een voortrekker op Europees niveau om de sector verder te professionaliseren, samen met de voedselveiligheid autoriteiten. En intussen blijven we verder voortbouwen aan ons verhaal.